lekkker slapen

21-02-2017

 

 

Lekker slapen
Slapen is vaak fijn; je rust uit en heeft energie om met plezier aan je dagelijkse activiteiten te beginnen. Wanneer je slaapt, blokkeren je hersenen alle omgevingsprikkels zodat de buitenwereld tijdelijk nauwelijks invloed heeft. 

Slaap is belangrijk voor het gezond houden van uw hersenen; het heeft een positieve invloed op het geheugen en het afweersysteem. Als je langere tijd slecht slaapt, heb je een verhoogd risico op stress, angst, depressie, diabetes type 2, obesitas, hart- en vaatziekten en dementie.

 
 
16 Tips om beter te slapen
(in willekeurige volgorde)

Tip 1: Zorg voor een schone lucht en voldoende ventilatie in je slaapkamer. Laat altijd een raam open of op een kiertje.

Tip 2: Verduister je kamer zo goed mogelijk. Hoe donkerder hoe beter. Licht heeft namelijk veel invloed op ons slaap- waakritme.

Tip 3: Zorg dat je relaxt naar bed gaat, dit doe je door s’avonds voldoende te ontspannen.

Tip 4: Meditatie is een goed hulpmiddel om je hoofd even helemaal leeg te maken en tot rust te komen. Een makkelijk toepasbare manier van mediteren is door je helemaal te focussen op je ademhaling. Probeer je heel bewust met je ademhaling bezig te houden en niet aan andere dingen te denken.

Tip 5: Laat de verwarming s’nachts niet aan staan. Een koele temperatuur is het beste om goed te slapen. 15 a 16 graden is een ideale slaaptemperatuur.

Tip 6: Zorg dat je voldoende wordt blootgesteld aan daglicht overdag,  en dat je in de avond kunstmatig licht beperkt. Dim je lichten ongeveer een uur voor het slapen gaan zodat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine door het lichaam wordt bevorderd.

Tip 7: Je slaap ritme heeft ook veel invloed op je slaapkwaliteit. Ga op (redelijk) vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. Wijk hier ook in het weekend niet teveel vanaf, dat kan je slaap- waakritme goed verstoren! Dit is ook de reden dat we zondag vaak slechter slapen.

Tip 8: Pas op met powernap’s en siësta’s, het risico bestaat dat deze je vermoeider maken omdat je niet goed en/of lang genoeg in een diepe slaap komt om echt te herstellen. Ook verstoort het je slaap- waakritme. In landen waar een siësta normaal is zal dit waarschijnlijk anders liggen, hier hoort het bij een normaal slaap- waakritme of slaap patroon (= een eigen aanname). However, powernaps kunnen soms een uitkomst bieden bij vermoeidheid overdag. Zorg dan wel dat je weet wat je doet en verdiep je eerst goed in de powernap.

Tip 9: Probeer niet te lang wakker te liggen in bed. Als je echt niet kunt slapen kun je beter even uit bed gaan om iets ontspannends te doen zodat je daarna makkelijker in slaap valt.

Tip 10: Zet elektronische apparaten zoveel mogelijk uit. Denk aan computers, draadloze telefoons en mobieltjes, je modem etc. De elektrische golven die deze apparaten uitzenden zouden wel eens veel invloed kunnen hebben op onze slaap. Er is veel discussies over de invloed en mogelijke schadelijke gevolgen van straling en elektrische golven voor de gezondheid. Een verstoorde nachtrust wordt hierbij ook vaak genoemd. Keihard bewijs lijkt er nog niet te zijn, maar het is een feit dat er wel heel veel onderzoeken, verhalen, ervaringen en toevalligheden zijn die erop wijzen dat het niet helemaal goed is om er de hele dag en nacht aan te worden blootgesteld.

Het kan in ieder geval geen kwaad om ze uit te zetten

Tip 11: Probeer (hele dag) goede ademhaling gewoontes aan te leren en doe eventueel ademhalingsoefeningen voor het slapen gaan.

Tip 12: Eet een paar uur voor het naar bed gaan geen zware maaltijden meer. Als je lichaam nog druk bezig is met het verteren van je eten kan dit je wakker houden.

Tip 13: Drink kruidenthee voor het slapen gaan. Geen gewone thee (en zeker geen  koffie) waar theïne/cafeïne in zit. Dit werkt juist stimulerend en houdt je wakker! Drink ook niet teveel thee in verband met het moeten plassen in de nacht.

Tip 14: Sommige voeding bevordert de aanmaak van melatonine (slaaphormoon). Voorbeelden hiervan zijn melk en bananen. Dat een kop warme melk voor het naar bed gaan goed is voor de slaap is dus geen fabel!

Tip 15: Een warme douche, of beter nog een warm bad nemen s’avonds helpt je te ontspannen en lekker te slapen.

Tip 16: Zorg dat het stil is in je slaapkamer. Voor zover mogelijk dan. Dit klinkt misschien logisch maar er zijn zat mensen die bv slapen met hun TV aan! Niet slim, het kan je ervan weerhouden in een diepe slaap terecht te komen, en daarnaast wordt je snel wakker wanneer je in een lichte slaap terecht komt. Lichte en diepe slaap wisselen elkaar af, dus dit gebeurd meerder malen per nacht.


Je hoeft natuurlijk niet direct alle slaaptips te gaan toepassen om een goede nachtrust te realiseren. Zoek er een paar uit die je aanspreken en niet met tegenzin hoeft te doen.

 

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl