Winterdip

04-01-2016

 

Dikke lagen bewolking, korte dagen en voorlopig geen warm weer in aantocht. Heb jij last van de winterdip?

Wij hebben een aantal praktische tips die je helpen een stukje vrolijker te worden!

Als je vatbaar bent voor de winterdip dan zorgen deze omstandigheden ervoor dat je je moe, neerslachtig en futloos voelt. Je hebt daadwerkelijk de neiging om je terug te trekken en een winterslaap te houden.

Als enkele van de volgende symptomen met name in het najaar en winter je bekend voorkomen, is de kans aanwezig dat je last hebt van een winterdip:

  1. (Aanhoudende) vermoeidheid.
  2. Overmatige behoefte aan slaap.
  3. Somberheid, je depressief voelen.
  4. Concentratieproblemen.
  5. Veel slapen en toch niet uitgerust wakker worden.
  6. Passiviteit, apathie.
  7. Prikkelbaar, agitatie.
  8. Toegenomen eetlust (m.n. koolhydraat voedsel als pasta en chocolade)
  9. Gewichtstoename, soms wel 4 tot 6 kilo.
  10. Verminderde behoefte aan intimiteit.
  11. Minder behoefte aan sociale contacten.

Het is kenmerkend aan een winterdip dat de klachten in het voorjaar weer verdwijnen.

Toch zijn er veel dingen die je kunt doen om je winterdip minder erg te maken. Hieronder vind je een aantal simpele dingen die je vandaag nog kunt doen om je dip te verminderen.

tips:

  • Breng tijd door in de buitenlucht.
  • Zorg sowieso dat je in de ochtend wordt blootgesteld aan veel licht. Dit kun je ook doen door gebruik te maken van kunstverlichting of speciale lichttherapie lampen.
  • Blijf lekker bewegen. Als het even kan overdag in de buitenlucht.
  • Kan je ook kiezen om vitamine D (zonlicht in een potje!) te slikken.
  • Haal daglicht binnen in je huis en op je werkplek.
  • Eet gezond, lekker veel groenten en weinig suiker.
  • Eet af en toe vis, of slik omega 3.
  • Schrijf elke dag drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. Door een positieve, dankbare stemming vast te houden geef je negatief gevoel minder kans om te blijven hangen!
  • Mediteer elke dag een paar minuten. Dit helpt je om je leven positiever te benaderen en je problemen in perspectief te plaatsen.
  • Zorg dat je je ergens op kunt verheugen. Boek een paar nachten weg, plan een leuk uitstapje, kook een lekkere maaltijd of beloof jezelf iets cadeau te doen over een paar dagen.

Weet dat je dip tijdelijk is en dat je de intensiteit ervan echt sterk kunt verminderen. Begin klein en bouw het langzaam op. Vertrouw niet alleen op passieve maatregelen zoals supplementen. Onderneem actie, ga naar buiten, kom in beweging.

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl