Weg eten van stress

05-06-2013

 

Van jongs af aan hebben we geleerd eten aan troostende, belonende of opbeurende emoties te koppelen. Had je verdriet, dan kreeg je een snoepje. Een avondvierdaagse werd beloond met een snoepketting. En had je pijn dan werd je getrakteerd op een ijsje. In feite verandert er niet veel voor volwassenen. Na een stressvolle dag ontladen mensen zich vaak met een snack. En eenzaamheid eet je weg met een zak chips. Overeten wordt voor 75% veroorzaakt door emoties.

Eten vanwege Verveling
In deze moderne maatschappij zijn er altijd dingen te doen of te beleven. Er bestaan honderden tv-kanalen. En met de mobiele telefoon kun je op het Internet surfen, spelletjes spelen en je aansluiten bij sociale netwerken. Toch voelen veel mensen zich verveeld. En deze verveling eten we weg. Eten geeft je een goed gevoel en het vult de tijd. Eten door verveling gaat vaak onbewust. Onder het zappen eet je een zak chips leeg zonder dat je het door hebt. En tijdens een werkdag waar geen einde aan lijk te komen, blijf je in de snoeppot graaien.

Eten door Stress
Door stress gaat het lichaam vanzelf over op een overlevingsmodus. Een gevolg daarvan is dat je lichaam zuiniger met energie omgaat. Je kunt dan met minder eten toe, terwijl jij hetzelfde blijft eten. Maar daar in tegen wordt tijdens stressvolle periodes meer van het stresshormoon cortisol aangemaakt, waardoor je meer trek krijgt. En wat is er fijner in tijden van stress dan troostvoedsel als chocolade of chips?

Eten om van dat nare gevoel af te komen, is zeer veel voorkomende gebeuren. Het eten van het zogenoemde troostvoedsel (snoep, chocolade, chips, koekjes enz), komt namelijk de blij makende stof endorfine vrij die rotgevoelens dempt. Hierdoor vermijd je de confrontatie met de kern van het nare gevoel.
In de volksmond worden de personen die nare gevoelens weg eten ook wel
emotie - eters genoemd.


De eerste stap naar stoppen met emotie-eten is ontdekken van je patroon. Noteer de tijden waarop je iets eet en hoe je voor, tijdens en na het eten voelt. Zodra je weet welke emoties je weg probeert te eten, kun je kijken naar een geschikt alternatief om met de emotie te dealen. (Wil je meer weten voor geschikte alternatieven mail ons)

Tweede stap is besteed aandacht aan het eten dat je tot je neemt.
Maak voor jezelf de regel dat je geen andere dingen doet tijdens eten. Als je bewust eet dan kan je zelf een halt toe roepen.

Derde stap is geniet van wat je eet. Als je ten volle geniet van je eten zal je merken dat je eerder voldoening voelt.

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl