Stress verminderen??

02-04-2019
Stress verminderen??

 

Stress verminderen valt niet mee. Sterker nog: je druk maken over stress, levert al stress op. Om die reden zijn er talloze mensen die in een negatieve stress-spiraal zitten. Zij ervaren stress, worden ongerust over hun gezondheid en bouwen zodoende nog meer stress op.

Op een gegeven moment is het vrijwel onmogelijk om tot jezelf te komen en te genieten van het moment.

hierbij 6 tips om stress te verminderen

1. Stress verminderen door je emoties te uiten

Niks werkt stress in de hand als het opkroppen van emoties. Spreek daarom je gevoelens, gedachten en emoties uit om stress te verminderen. Laat merken wanneer je boos, verdrietig, geïrriteerd of bang bent. Praten over je gevoelens lucht op en vermindert stress enorm.

2. Tot stilstand komen voor minder stress

Stress en stress-gevoeligheid bouw je na verloop van tijd op. In eerste instantie kun je het allemaal wel “handelen”… Op een gegeven moment slaat echter de mentale knop om en zijn dingen al snel te veel. Dat omslagmoment is een teken dat je acuut stress moet gaan minderen. Het beste wat je dan kan doen is volledig tot stilstand komen. Leg de wekelijkse routine en dagelijkse beslommeringen volledig naast je neer en richt je aandacht voorlopig uitsluitend op jezelf.

3. Ademhalingsoefeningen om stress te verminderen

Ademhalingsoefeningen worden door veel mensen als zweverig beschouwd. Als je weleens ademhalingsoefeningen hebt geprobeerd, zal je waarschijnlijk moeten bekennen dat ze uiterst wezenlijk en werkzaam zijn. Ademhalingsoefeningen brengen namelijk niet alleen je geest tot rust, maar hebben ook invloed op je lichaamsfuncties (hartslag, hersenactiviteit, spierspanning e.a.). Als je hartslag tot rust komt, je hersenen worden ontzien en je spieren ontspannen, zal je stress enorm verminderen. Ademhalingsoefeningen helpen je zodoende te ontstressen en letterlijk tot rust te komen…

4. Technologie beperken betekent minder stress

Een belangrijke veroorzaker van stress is de hedendaagse technologie. Kinderen beschikken doorgaans al van jongs af aan over een MP3-speler, breedbeeldtelevisie, pc, spelcomputer, laptop, mobiele telefoon. Deze apparaten zorgen ervoor dat mensen iedere dag enorm veel indrukken en prikkels te verwerken krijgen. Bovendien produceren elektronische apparaten elektrische en magnetische straling. Vooral draadloze telefoons en draadloos internet brengen een grote stralingsbelasting met zich mee.

5. Eigenbelang vooropstellen = minder stress

Stress komt niet alleen van jezelf, maar ook van anderen. Als je anderen toestaat om hun persoonlijke problemen en beslommeringen altijd maar bij jou te dumpen, dan wordt hun stress namelijk de jouwe. Het is dan ook niet goed om altijd maar bezig te zijn met de buitenwereld. Soms is egoïsme simpelweg noodzakelijk. Gun jezelf de nodige quality-time en schenk jezelf wezenlijke aandacht. Zonder jezelf volledig af van de buitenwereld en onderneem iets wat jij leuk vindt.

6. De lat verlagen kan stress verminderen

Het stellen van hoge eisen aan jezelf kan heel veel stress veroorzaken. Je kunt extreem hoge eisen immers nooit waarmaken, waardoor je een gevoel van falen en minderwaardigheid bewerkstelligt. Bovendien zal je bovenmatig hard moeten werken om überhaupt in de buurt te komen van de lat die je voor jezelf hebt gelegd. Niemand is perfect, dus accepteer dat je niet overal de beste in kunt zijn. Iedereen maakt fouten, zo ook jij.

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl