Stress top 7

18-04-2016
Stress top 7

Hieronder een top 7 met oorzaken van stress. Het onderstaande rijtje staat trouwens niet op chronologische volgorde.

1. Niet genoeg tijd
2. Ongezonde levensstijl
3. Teveel op je nemen
4. Conflicten op het werkt of thuis
5. Niet los kunnen laten
6. Niet tijdig ontspannen
7. Alles te serieus nemen


1. Niet genoeg tijd

Tegenwoordig hebben we meer hooi op onze vork dan dat we aankunnen. De hele dag komen er meer taken op je lijst en aan het einde van de dag ben je niet in geslaagd om alles weg te kruizen. Het gevolg is dat veel mensen een gevoel hebben van onvolledigheid en of opgejaagd worden.

2. Ongezonde levensstijl

Terwijl sommige mensen misschien denken dat een ongezonde levensstijl komt door een gebrek aan tijd (denk aan even snel bij de snackbar langs omdat je al laat bent), is dit vaak niet de direct oorzaak! Net zo als met time management moet een gezonde levensstijl ook ingepland worden. Wat de reden ook mag zijn, een gezonde levensstijl kan enorm bijdragen om stress te verminderen. Een gezond lichaam zorgt onherroepelijk voor positievere emoties en dit verlaagt weer het stress. Direct omgooien van je levensstijl werkt niet! Dat geeft juist meer stress. Het heeft jaren geduurd om tot je huidige lichamelijk niveau te komen. Het gaat dus ook even duren voordat je onbewust een gezond dieet volgt, regelmatig beweegt en voldoende slaapt.

3. Teveel op je nemen / grenzen verleggen

Je kunt de neiging hebben om veel hooi op je vork te nemen, zowel op het werk als in je privé leven. Dit kan zijn omdat je mensen niet wilt teleurstellen of omdat je graag veel wilt doen. Wanneer je te veel doet zal dit leiden tot onnodig veel stress en heb je het gevoel dat je het allemaal niet aankunt. Te veel op je nemen is één van de oorzaken van een burn-out. Het is beter om eerlijk te zijn en niet altijd ‘’ja’’ zeggen. Op deze manier kun je voorkomen dat je overbelast wordt door allerlei taken. Op deze manier krijg je het gevoel dat je alle taken goed aankunt en de kwaliteit van de activiteiten gaat ook omhoog. Vergeet niet: het is niet een teken van zwakte om een keer hulp te vragen.

4. Conflicten op het werkt of thuis

Wanneer relaties gespannen zijn op het werk of thuis zal dit logischerwijs stress opleveren. Conflicten kunnen  optreden door een meningsverschil en is nu eenmaal een onderdeel van het leven. Echter, te veel mensen willen perse gelijk hebben waardoor er extra druk veroorzaakt wordt. Het beste is om de conflict niet altijd op te zoeken en het vooral niet persoonlijk nemen. Hoewel conflicten niet volledig te vermijden zijn is het zinvol om onnodige conflicten over kleine dingen te vermijden. Het is veel beter voor je gemoedsrust om de kleine dingen zoveel mogelijk los te laten. In een conflict kun je altijd beter open staan voor nieuwe informatie en samen naar een oplossing zoeken.

5. Niet los kunnen laten

Sommige mensen hebben niet de mogelijkheid om bepaalde situaties los te laten en situaties te accepteren zoals ze zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een situatie probeert te veranderen waar je geen invloed op hebt. Dan zul je veel stress en onmacht ervaren. Soms heb je simpelweg geen invloed en in dat geval is het beste om te accepteren. Dit alleen kan enorm veel energie vrijmaken.

6. Niet tijdig ontspannen

Wanneer je voortdurend druk bent en nooit de tijd neemt om tot rust te komen veroorzaak je veel lichamelijke spanning. Je lichaam heeft ook tijd nodig om tot rust te komen. Het nemen van pauze is essentieel. Een professionele atleet moet ook tijdig rust nemen zodat de spieren kunnen herstellen. Door niet te luisteren naar je lichaam treden er onherroepelijk blessures op. Sterker nog, het gevolg is dat je zelfs beter kunt presteren.


7. Alles te serieus nemen

Sommige mensen zijn extreem serieus en nemen alles ook erg serieus. Het is beter om te kunnen relativeren waar nodig en de humor in situaties zien. Mensen die vaak kunnen lachen hebben een betere kwaliteit van het leven en worden ook ouder. Daarbij kunnen deze groep mensen beter omgaan met problemen en gezondheidsklachten. Niet alles te serieus nemen is belangrijk. Eigenlijk alles waarvoor ‘’te’’ staat is niet goed. Wanneer je kunt lachten om een situatie waardoor je normaliter geprikkeld raakt kan je gehele dag beïnvloeden. Tevens vermindert lachten stress als geen ander.

Stress is een onderdeel van het leven van nu. Echter, tegenwoordig hebben we veel meer stress dan ‘’vroeger’’. Het leven van nu is veel drukker dan voorheen en mensen hebben veel verantwoordelijkheden en soms lijkt het dat alles te snel gaat. Toch is het heel belangrijk om voor je zelf vast te stellen wat bij jou stress veroorzaakt.

 

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl