Positief omgaan met negatieve gedachten

03-10-2014

 

Vele van ons wordt regelmatig meegesleept in een negatieve gedachtenspiraal. Helaas komt het vaak voor dat negativiteit op de voorgrond staat in een gesprek (denk maar het klagen over het weer) en daarbij vinden we het moeilijk om het om te buigen.

Je gedachten bepalen je emotie.

Jij denkt aan iets en vervolgens ontstaat er een gevoel een emotie. Jij denkt negatieve gedachten en je wordt gevuld met een gevoel van angst. Je denkt aan leuke gedachten, en plotseling voel je je een stuk beter. Je wilt je goed voelen. Maar het is zo lastig om je gevoel te veranderen. Het is echter bijzonder makkelijk om je gedachten te veranderen. Door negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten zal je je dus een stuk beter voelen!

Je negatieve gedachten ontgroeien

Negatief denken is makkelijk. Het is voor veel mensen de standaardmodus wanneer er iets vervelends zou kunnen gebeuren. Er kunnen namelijk veel dingen mis gaan in het leven, en hier op voorhand over nadenken geeft soms een gevoel van controle. Het is makkelijk om met negativiteit te reageren, simpelweg omdat je het gewend bent. Het is een gewoonte die je niet dient. Een gewoonte die je, als je je leven echt wilt verrijken, stap voor stap kunt afleren. Want hoe meer positieve gedachten jij toelaat, des te beter je je zult voelen.

Je houdt jezelf niet voor de gek

Positief denken heeft geen positief imago. Veel mensen denken daarnaast dat het sturen van je gedachten betekent dat je de realiteit uit het oog verliest. Dat positieve denkers in een droomwereld leven, en  vragen zich af of dat hún gedachten wél echt zijn. Realiteit is altijd persoonlijk, altijd gekleurd, altijd anders dan de realiteit van een ander. Ieder mens heeft een andere kijk op het leven. Jij zegt: “Het is verschrikkelijk dat ik ontslagen ben.” Ik zeg: “Het is ook wel fijn. Word je eindelijk gedwongen om iets te zoeken waar je wél gelukkig van wordt!” Wie heeft gelijk? Wat is realiteit?

Goed en slecht zijn relatief. Alles is relatief. Het enige dat je zeker weet is dat het leven onderhevig is aan oorzaak-gevolg. Positief denken maakt je gelukkiger, succesvoller, vrolijker en socialer. Het helpt je makkelijker door het leven te glijden en er meer van te genieten. Het is niet de oplossing voor al je problemen. Het is wel een krachtig gereedschap richting een bewuster leven.

 

Wil je je negatieve gedachten ombuigen in positieve gedachten? De volgende tips helpen je op weg:

1.      Gebruik positiviteit voortaan als de standaard reactie. Besluit om in de basis positieve gedachten te denken.

2.      Stop negatieve gedachten samen met iemand die je regelmatig ziet. Zoals een collega, je partner of een huisgenoot. Zo kun je elkaar ‘betrappen’ op negativiteit.

3.      Zoek naar een vast moment waarop je voortaan positieve gedachten wilt ervaren. Bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat, terwijl je doucht, tijdens het uitlaten van de hond of je dagelijkse  wandeling naar het station. Maak dit korte momenten waarop je je dankbaar en tevreden voelt.

4.     Je kunt een negatieve spiraal doorbreken door op je ademhaling te richten. Blijf bewust ademhalen totdat je hoofd stil wordt. Dwaal je af? Breng je aandacht zodra je dit beseft dan weer rustig terug naar je ademhaling.

5.     Zoek naar de positieve kanten van gebeurtenissen die je normaal gesproken als negatief ervaart.

6.     leer de schoonheid te zien in dingen die je normaal gesproken als vervelend, saai, lelijk of onprettig ervaart. Ga ervan uit dat alles schoonheid in zich heeft, en ga ernaar op zoek. Zodra je deze schoonheid vindt heb je geen reden meer om negatief te zijn.

7.     Straf jezelf niet als je negatieve gedachten ervaart. Je doet het niet fout. Je bent aan het leren, je groeit! Het is geweldig dat je je eigen gedachten opmerkt, dat is een essentiële stap. Ik kijk ook weleens terug op een avond waarop ik lekker heb zitten zaniken. Dan voel ik me niet fijn, maar ik weet dat ik nog aan het leren ben. Ik weet dat er een tijd zal komen dat ik me niet meer zal laten meeslepen in negatieve gesprekken. Er zal een tijd komen dat ik simpelweg niet meer zeur. Nu nog wel, en dat vind ik niet erg. Er wordt aan gewerkt, dat is wat ik het belangrijkst vind.

8.     Besef dat je problemen kunt hebben en toch positief kunt zijn. Zodra je echt beseft dat negatief denken je niet dient heb je geen reden meer om eraan mee te doen. Ongeacht de situatie.

Negatieve gedachten zijn niet slecht. Ze zijn wat ze zijn, en ze helpen je niet om gelukkig te zijn. Door je negatieve gedachten positief te benaderen kun je je gedachtenpatroon veranderen. Door anders te denken zul je anders gaan leven. Met meer vertrouwen, rust, positiviteit en liefde.

 

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl