Moe wakker worden is niet normaal

14-11-2017

 

Moe wakker worden. Voor veel mensen is het dagelijkse kost. Toch is het zeker niet normaal om tijdens het opstaan vermoeider te zijn dan op het moment waarop je gaat slapen. Vermoeid wakker worden is niet aangeboren. Het heeft vaak één of meer duidelijke oorzaken.

 

Oorzaak: Te weinig diepe slaap
Een belangrijke (verborgen) oorzaak van veel vermoeidheidsklachten is te weinig diepe slaap. 

Zoals je misschien wel weet doorloop je tijdens de nacht verschillende slaapfasen:

Slaapfase 1: dit is de overgangsfase tussen slapen en wakker zijn.
Slaapfase 2: in deze fase slaap je licht en word je nog relatief snel wakker.
Slaapfase 3 en 4: dit zijn de diepe slaapfasen. De bloeddruk, hartslag en ademhaling bereiken hun laagste punt en er komen hormonen vrij die je helpen om te herstellen.
REM-slaap: Er is sprake van snelle oogbewegingen en verhoogde hersenactiviteit. Je hersenen verwerken alle indrukken en ervaringen van de dag.

Uit onderzoek blijkt dat de diepe slaapfasen en de REM-slaap veruit het belangrijkst zijn en zorgen voor het beste en snelste herstel. Als je je na een relatief korte nacht toch fit, uitgerust en energie voelt, is de kans groot dat je een flinke dosis diepe slaap en REM-slaap hebt gehad.

Als je – ondanks een lange nacht slaap – vermoeid en lusteloos bent dan is de kwaliteit van je nachtrust waarschijnlijk niet optimaal geweest (veel slaap in fase 2). Dit laatste is een veelvoorkomende oorzaak van vermoeidheidsklachten.

 

Oorzaak: op het verkeerde moment wakker worden
Tijdens het slapen doorga je een aantal zogenoemde ‘slaapcycli’ die 90 minuten duren. Deze cycli bestaan uit vijf fases:

Fase 1: Sluimerende toestand
Fase 2: Lichte slaap
Fase 3 en 4: Diepe slaap
Fase 5: Rapid Eye Movement (REM) slaap, de zogenoemde ‘droomfase’
Om deze veel voorkomende oorzaak beter te begrijpen is het belangrijk om iets dieper in te zoomen op deze slaapcycli. Wanneer je halverwege je slaapcyclus (tijdens de diepe slaap en de REM-slaap) wakker wordt, wordt je suf, vermoeid en gedesoriënteerd wakker. Probeer jezelf maar eens te herinneren hoe het is om midden in een droom wakker te worden. Vaak heb je geen idee waar je bent. Het wakker worden op het verkeerde moment – de verkeerde slaapfase – is dan ook de meest voorkomende oorzaak van (onnodig) moe wakker worden.

Wakker worden tijdens een diepe slaapfase zorgt voor (onnodige) vermoeidheid

 

 

Oorzaak: je bent ‘snooze’ verslaafd
Het is misschien wel de meest voorkomende verslaving in Nederland. Hele volksstammen zetten hun wekker te vroeg zodat zij een aantal maal op de ‘snooze’ knop kunnen drukken en weer 9 minuten kunnen slapen. Je brengt je lichaam ermee in de war. Het herhaaldelijk opnieuw indutten geeft je lichaam het sein om weer in een diepe slaap te belanden. Het resultaat is dat je steeds moeilijker wakker wordt.

 

Oorzaak: je bent geen ochtendmens

In een artikel kwam naar voren dat het bestaan van ochtend- en avondmensen wetenschappelijk is aangetoond. Het wordt bepaald door de biologische klok die op zijn beurt weer beïnvloed wordt door de genen. Het mag dus duidelijk zijn dat avondmensen in deze ‘ochtendmaatschappij’ – 8 uur op je werk/half 9 op school – vaak in het nadeel zijn en (bijna) altijd moe wakker worden. Vroeg opstaan is voor veel avondmensen dan ook een ware marteling.

Oorzaak: je hebt (zonder dat je het door hebt) een slaapstoornis
Als jij na een nacht met voldoende slaap uitgeput en vermoeid wakker wordt dan bestaat de kans dat je last hebt van een slaapstoornis. Veel van deze aandoeningen kunnen je nachtrust ernstig saboteren zonder dat je het door hebt. Kortom, echte sluipmoordenaars. Veel voorkomende slaapstoornissen zijn snurken, het slaapapneu-syndroom, tandenknarsen en het rusteloze-been syndroom. De volgende symptomen kunnen er op wijzen dat er bij jou sprake is van een slaapstoornis:

  • Wakker worden met een droge mond en/of een vieze smaak in je mond (oesofagale reflux)
  • Veelvuldig moeten opstaan om het toilet te bezoeken (nycturie)
  • Een pijnlijke of ‘klikkende’ kaak en een pijnlijk gebit (bruxisme/tandenknarsen)
  • Zeer onrustig slapen, niet stil kunnen liggen of zelfs in omgekeerde positie wakker worden (rusteloze benen syndroom of een gerelateerde stoornis)
  • Een droge mond en een stinkende adem (snurken en/of slaapapneu)
  • Zere keel en extreme vermoeidheid overdag (slaapapneu)

 

 

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl