Minder stress in 3 dagen

18-06-2015
Minder stress in 3 dagen

 

Minder stress in 3 dagen

Voel je je opgejaagd en gespannen? Dan is het tijd om de stress los te laten en er nu iets mee te doen. Verlaag je stressniveau aanzienlijk in slechts 3 dagen!

 

Dag 1: Schep orde in de chaos

De eerste dag is het belangrijk dat je orde in de chaos schept. Je moet weten wat je op dit moment allemaal op je bord hebt, wat je allemaal bezighoudt en waardoor je je precies zo gestrest voelt.

Je schept het snelst orde in de chaos door de chaos uit je hoofd op te schrijven. Pak dus een aantal vellen papier en mindmap op de volgende onderwerpen:

1.      Wat staat mijn geluk in de weg?

2.      Wat zijn mijn rollen in het leven?

3.      Wat moet ik allemaal nog doen?

4.      Wat wil ik het komende jaar bereiken?

5.      Als ik slechts één doel zou mogen stellen, wat zou dit dan zijn?

Schrijf steeds op een nieuw blad de vraag in het midden, en schrijf de antwoorden er omheen in een willekeurige volgorde. Schrijf je hoofd leeg, en neem voor iedere vraag minimaal 15 minuten.

Door al deze zaken op te schrijven zul je merken dat je plotseling zicht hebt op de chaos in je hoofd. Je kunt er nu heel praktisch mee omgaan.

Omcirkel de projecten die je geluk het meest in de weg staan, en kijk of je ze uit je leven kunt bannen. Maak een plan om vervelende zaken uit je leven te krijgen, en check of de dingen die je moet doen in lijn liggen met je doelen.

Bepaal welke zaken je op dit moment het meeste dwars zitten, daar gaan we n dag 2 mee aan de slag!

 

Dag 2: Zet belangrijke eerste stappen

Om een doel te bereiken moet je altijd een eerste stap zetten. Vandaag is het tijd om belangrijke eerste stappen te zetten richting van reduceren van stress. Je gaat namelijk werken aan de zaken die je op dit moment het meeste dwars zitten.

Bedenk dat het vaak al enorm bevredigend voelt om een vervelend project aan te pakken. Ook al kun je het vandaag niet volledig uit je leven bannen, het voelt toch prettig om er iets aan te doen. Wellicht voelt het verschrikkelijk om er mee te starten, maar zodra je eenmaal bezig bent valt er heel wat van je af.

Het doel is om vandaag een aantal dingen te doen die je stressbronnen helpen te verkleinen. Zet eerste stappen op een aantal projecten, bouw de fundering op. Als er dingen zijn die je vandaag helemaal kunt wegwerken is dat helemaal fantastisch.

Door te werken aan de zaken die je het meest dwars zitten voel je je een stukje relaxter als je weer een stapje verder bent.

 

Dag 3: Ontspan jezelf volledig

Je bent begonnen met het verwijderen van de grootste stressbronnen, en je hebt een overzicht van de dingen die op dit moment spelen in je leven. Als het goed is kun je nu een stuk beter ontspannen, omdat je precies weet wat er gaande is.

Vandaag is het tijd om je te ontspannen. Begin de dag met lichaamsbeweging, het liefst wandelen in de natuur. Beweging helpt je op een gezonde en effectieve manier om te gaan met stress.

Vervolgens is het tijd om je verder mentaal te ontspannen. Even je hoofd ergens anders op richten. Ga bijvoorbeeld een dagje naar de sauna met een vriend(in), hang lekker op de bank met een film of ga iets anders leuks doen. Zorg dat je iets doet waardoor je de stress vermindert, in de wetenschap dat je de stressbronnen in je leven op dag 2 al langzaam onder controle hebt gekregen.

Laat de spanning uit je lichaam vloeien. Stress is ziekmakend.

 

Hoe nu verder?

Met deze drie stappen heb je op een eenvoudige manier veel stress uit je leven kunnen halen. Wil je verder gaan? Zorg er dan voor dat je het overzicht vasthoudt. Houd grip op je leven door het overzicht te bewaren en chaos geen kans te geven. Alleen als je weet wat er op je bord ligt kun je prioriteiten stellen. En alleen als je prioriteiten stelt kun je stress indammen

 

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl