Laat je niet gek maken met kerst

12-12-2016
Laat je niet gek maken met kerst

 

Mooie en lieve woorden wensen we elkaar toe als we een kerstkaart sturen. En de feestdagen in december zijn over het algemeen ook erg prettig. De meeste mensen hebben enkele dagen vrij om samen met het gezin door te brengen, thuis of elders.
Maar die feestdagen leveren ook vaak stress op. Eén van de oorzaken daarvan kan zijn dat we te veel leukigheid in die paar vrije dagen willen proppen. Het gevolg is dat onze agenda’s alweer volstaan met afspraken en verplichtingen en we niet tot rust komen.
Ook de verwachtingen rondom die feestdagen spelen een rol in de stress. We worden via allerlei media gebombardeerd met het beeld dat de feestdagen dé kroondagen op het jaar zijn en dat ze perfect en harmonieus moeten verlopen. Dat je enorm onrustig kunt worden van lange boodschappenlijstjes voor ingewikkelde recepten die tijdens die dagen in volle glorie en perfect getimed op tafel moeten staan, daar laten ze ons in die beelden weinig van zien. Om nog maar te zwijgen van de hysterische drukte in de supermarkten. De lange rijen aan de kassa waar je natuurlijk weer de verkeerde rij hebt uitgekozen en het verzinnen van leuke kadootjes die nog moeten worden gehaald. Ook wil je graag je huis schoon hebben en moet je met kerstboom en versiering aan de slag. En voordat je daar mee kunt beginnen, moet je nog de strijd met de in de knoop geraakte kerstboomlampjes aan.

 Hoe kunnen we de feestdagenstress voorkomen? 

 Hier zijn enkele tips:

1. Durf te kiezen voor je eigen wensen
De feestdagen verlopen vaak volgens een vast patroon. Misschien eet je al jaren op eerste kerstdag bij je ouders en op tweede kerstdag bij je schoonouders (of omgekeerd), terwijl je eigenlijk eens op vakantie zou willen gaan of zelf een diner zou willen verzorgen voor familie of vrienden. Het kan dan moeilijk zijn om dit te vertellen aan de mensen die met de kerstdagen op je komst rekenen. Misschien maakt de volgende gedachte het dan gemakkelijker: als je eens iets anders wilt, wil dat helemaal niet zeggen dat je het dus niet meer gezellig vindt bij je ouders of schoonouders; het wil alleen maar zeggen dat je eens iets anders wilt.

 2. Heb reële verwachtingen
Leg de lat niet te hoog wat betreft de verwachtingen ten aanzien van gezelligheid en perfectie tijdens die dagen, dan raak je ook niet zo van slag als een recept mislukt of als de kerstboom omver wordt gerend door kinderen of huisdieren die intussen hyperactief zijn geworden.

 3. Zorg voor vrije tijd
Probeer enkele dagen in je agenda blanco te houden, zodat je op die dagen zelf kunt beslissen wat je wilt doen.

 4. Houd het eenvoudig
Krijg je eters op bezoek, bedenk dan dat een diner van enkele gangen met ingewikkelde recepten ontzettend lekker kan zijn, maar dat het de meeste gasten ook om de gezelligheid gaat. Het risico van ingewikkelde recepten en vele gangen is dat je als gasvrouw/-heer vooral in de keuken staat te zwoegen en het bezoek je nauwelijks te zien en te spreken krijgt. Eenvoudige recepten kunnen ook lekker zijn en zo houd je meer tijd over om gezellig en ontspannen aan tafel erbij te zitten.

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl