Hitte en stress

08-08-2020
Hitte en stress

mentale tips om koel om te gaan met hitte stress


Het is nu echt zomer! En wat voor een zomer! Warmte records worden gelijk verbroken. Iedereen heeft er wel een mening over.

Ons lichaam registreert warmte onmiddellijk en onze gedachten komen in actie. Als je het koel wil houden, is het de truc om kalm te blijven en de temperatuur te accepteren. Hoe doe je dat? Relaxed blijven, je hartslag rustig houden zodat je lichaam zo min mogelijk in de stress raakt? Hieronder tips om mentaal koel bezig te zijn met de hitte.


Tip. 1 Gedachten, gevoelens en gedrag bekijken.

Gedachten, gevoelens en gedrag beïnvloeden elkaar. Een gedachte kan een oud gevoel oproepen waardoor je hetzelfde gedrag blijft vertonen. En over je gedrag heb je ook weer gevoelens en gedachten. Bijvoorbeeld als je heen en weer gaat lopen doordat je onrustig bent, krijg je het ook weer warm. Verander eens je je gedrag door bijvoorbeeld je voeten in een koud water badje te doen, dan kan je hierover een ander gevoel krijgen en kunnen er andere gedachten ontstaan. Of bedenk een positieve variant op een gedachte die je vasthoudt. Kijk dus of je mogelijkheden ziet om één van de 3 positief te veranderen om zo uit een vicieuze cirkel te komen. 

Tip 2a. Gebruik de kracht van visualisatie.

De kracht van visualiseren is erg groot. We gebruiken (onbewust) ons voorstellingsvermogen om iets te willen bereiken. Dit kan een toekomstig succes zijn of iets wat we willen aankopen. We maken hier dan eerst een mentaal beeld bij. Helaas werkt dit mechanisme ook vaak bij angsten. We stellen ons dan al voor hoe het zou zijn om geconfronteerd te worden met onze angst. Dit beïnvloedt ons gevoel en hoe we de dingen doen. Als we bewust gebruik maken van ons natuurlijk vermogen om te visualiseren, dan is dit een enorme hulpbron. Je creëert dan een positief beeld als ondersteuning voor jezelf. Er zijn veel vormen van visualisaties. Iedereen denkt op een eigen manier in beelden. Er is geen goed of fout. Een aantal voorbeelden zijn onder andere dagdromen, herinneringen terughalen, iemand die je inspireert voor je zien, je voorstellen hoe het zou zijn als je in een ligstoel op je vakantieplek bent. En zo zijn er nog veel meer. Voor meer koelte kan je visualiseren dat je onder een koude douche staat. 

Tip 2b. Ademhaling en visualisatie

De combinatie tussen ademhaling en visualisatie werkt versterkend. Stel je voor dat je een koele kleur inademt, bijvoorbeeld wit en dat je een warme kleur, bijvoorbeeld rood, uitademt. 

 

Tip 3 Gebruik van geuren.

Geuren helpen je koel en fris te voelen. Bekend is de citroen of pepermunt geur. Je kunt dit kopen in flesjes of geurzakjes. Of doe verse citroen of pepermunt in een natte zakdoek.


Tip 4 Lichaam koelen.

Een koud voetenbadje en natte polsen laten je lichaamstemperatuur zakken. Een nat washandje in je nek helpt ook. als je lichaam laat afkoelen heeft dit ook effect mentaal.

Tip 5 Slow down.

Maak een andere dag structuur. Hou een siësta en span je niet te veel in op het heetst van de dag. Plan ook een beloning voor jezelf in!

 

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl