Heerlijk Slapen

22-04-2014

Heerlijk slapen

Slaap is van levensbelang. Zonder slaap kunnen we niet leven; een mens sterft eerder aan slaapgebrek dan van de honger. Gemiddeld overlijdt iemand al na 10 dagen zonder slaap, terwijl dit zonder eten na enkele weken is. Gemiddeld heeft de mens 7 á 8 uur slaap per etmaal nodig. Slapen lijkt zo vanzelfsprekend, maar is dit ook zo? Lees hieronder de waarheden, onwaarheden, feiten en veronderstellingen over slaap!

 Mythes over slaap

ik slaap al weken niet - was dit zo, dan zou je dit niet overleven. Slaaponthouding leidt uiteindelijk tot de dood
buitenlucht zorgt voor een betere nachtrust - nee, maar hetgeen je in de in de buitenlucht onderneemt leidt tot een betere nachtrust
pubers die moeite hebben met vroeg opstaan zijn lui - nee, pubers hebben in deze ontwikkelingsfase eenvoudigweg meer slaap nodig
slapen is zonde van je tijd - mensen die dit uitspreken onderkennen de negatieve effecten van slaaptekort niet. Mensen die van naturen kort slapen komen waarschijnlijk sneller in een diepe slaap.
uren die je vóór 24.00 uur slaapt tellen dubbel - ongestoord slapen is van belang, de tijd waarop of wanneer je slaapt niet
je bent niet verslaafd als je iedere avond een slaappil inneemt - de meeste slaapmiddelen zijn bij langdurig gebruik heel verslavend

 Waarheden over slaap


iedereen droomt, elke nacht - of je dromen kunt herinneren is een ander verhaal
ergens een nachtje over slapen helpt echt
mensen met een ontspannen levenshouding slapen beter
slaaptekort leidt uiteindelijk tot fysieke, cognitieve en emotionele problemen
nachtmerries kun je beïnvloeden door er voor jezelf overdag een andere draai aan te geven
een donkere slaapkamer en een prikkelarme omgeving dragen bij aan een goede nachtrust

  Feiten over slaap


ADHD - kinderen die minder dan 7,7 uur slaap per nacht krijgen, blijken vaker last te hebben van gedragsproblemen en ADHD
Alcohol - na 24 uur zonder slaap ben je net zo capabel als iemand met een slok op
Apneu - Apneu-patiënten ontwaken talloze malen per nacht door zuurstofgebrek. Daar merken ze op zich weinig van, maar ze zijn wel steeds doodmoe
Depressie - slaapdeprivatie. Door je -onder begeleiding- uit je slaap te houden, wordt geprobeerd de stemming op positieve wijze te beïnvloeden
Dieren op bed - van de dierenbezitters die elke nacht wakker liggen, mag in 83 procent van de gevallen het huisdier op het bed slapen
IQ - het gebrek aan slaap houdt niet alleen in dat het IQ daalt, het kan ook het vermogen om talen te leren verminderen
Lawaai - één op de twaalf Nederlanders heeft slaapstoornissen door lawaai
Nachtrust - Nederlanders slapen gemiddeld zeven uur en twintig minuten. Mensen hebben ongeveer acht uur slaap per nacht nodig
Slaapmiddelen - Nederland kent 700 duizend mensen die ongewenst chronisch verslaafd zijn aan slaapmiddelen
Slaapproblemen - 32 procent heeft hier nooit last van
Slapeloosheid - 10 procent van de Nederlanders heeft last van chronische slapeloosheid
Snurken - daar waar partners last van elkaar hebben in bed komt dat in 79 procent van de gevallen door gesnurk
Tijdsverandering - omschakeling van zomer- naar wintertijd (en andersom) is schadelijk voor de biologische klok
Warm bad - in slaap vallen in bad is een van de heerlijkste dingen die er is. En als het bad flink warm is (41 graden), werkt het minstens net zo goed als een slaappil
Warme melk - onder huisartsen blijkt het glaasje warme melk met suiker, honing of anijs op nummer twee van de Top-10 van meest gegeven adviezen te staan. Terwijl er geen wetenschappelijk bewijs is dat het ook echt werkt

 

Ontspanningsoefening voor het inslapen:

Ga gemakkelijk op je rug liggen, sluit je ogen, concentreer je op je ademhaling. Adem een aantal seconden diep in door de neus, voel je buik omhoog komen, houd de adem een paar seconden vast

adem rustig uit door de mond.

Probeer te voelen hoe je lichaam meer ontspannen raakt bij elke uitademing. Daarna sta je bewust stil bij elk lichaamsdeel: voel bij het uitademen hoe je schouders ontspannen, hoe je armen ontspannen, hoe je benen ontspannen, enzovoorts.

Voor een extra rustgevend effect: stel je voor dat je op een warm strand ligt of een andere aangename, rustgevende omgeving.

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl