Geen winterslaap maar Herfstslaap

19-09-2017
Geen winterslaap maar Herfstslaap

 

Zomers voelen we ons het meest energiek, maar zodra de herfst zijn intrede doet lijken de meeste van ons op slaapkwaliteit en energieniveau te moeten inleveren.
Je slaappatroon en biologische klok spelen een belangrijke rol in dit verhaal. De verschillende seizoenen kunnen onze slaap flink beïnvloeden en in de herfst hebben veel mensen moeite met het aanhouden van een goed slaappatroon. Door je slaapritme na de zomer aan te passen aan de herfst, kun je er voor zorgen dat je ook in herfst en winter energiek bent en lekker kunt slapen!

Slaapritme
Maar waarom is het in de herfst dan moeilijker om een goed slaapritme aan te houden zul je je misschien afvragen. Het is vooral makkelijker, of eigenlijk iets minder belangrijk, in de zomer (tenzij je wilt slapen tijdens een hittegolf). Zomers kennen we langere dagen waardoor we een iets losser slaappatroon kunnen aanhouden, we hebben langer licht waardoor we overdag makkelijk aan onze ”licht behoefte” kunnen komen voor een juist slaap waakritme. Wanneer de dagen korter zijn in de herfst en vooral in de winter moeten we wat meer moeite doen om in de lichtbehoefte van ons lichaam te voorzien! Ook hebben we doorgaans allemaal net ff iets minder last van stress in de zomer, en stress is één van de grootste boosdoener voor slaapproblemen.

Actief avondprogramma
In de zomer ondernemen we vaak nog veel in de avonden, dit kan ook omdat we dus iets losser om kunnen gaan met ons slaappatroon. Het is alleen verstandig om je avondactiviteit ook wat aan te passen aan het seizoen. Als je in de herfst en winter op tijd in slaap wil kunnen vallen kan je je s’avonds het beste niet al te actief meer bezighouden. 

Hier nog wat tips om lekker vroeg te kunnen inslapen in de herfst.

Ga vroeger naar bed
Ga mee met het dag- nachtritme, het wordt weer vroeger donker dus ga ook wat vroeger naar bed. Je kunt je slaapritme het beste geleidelijk aanpassen door een week iedere avond 10 minuutjes eerder naar bed te gaan (en op te staan), in plaats van meteen een uur eerder. Laat je lichaam rustig aanpassen.

Strikt slaappatroon
In de herfst en winter nog belangrijker! Zorg voor een strikter slaappatroon, probeer iedere avond min of meer op dezelfde tijd naar bed te gaan en in de ochtend ook op dezelfde tijd op te staan. probeer hier ook in het weekend niet teveel van af te wijken. Een uurtje langer uitslapen op zondag is lekker en kan geen kwaad, maar wanneer je veel later opstaat, slaap je zondagavond vaak slechter, en dit kan de eerste nachten/dagen van je werkweek goed verstoren.

Avondritueel
Je kunt je slaap opwekken door het aanhouden van een vast avondritueel, zo geef je je lichaam eigenlijk seintjes dat het bijna tijd is om te slapen en moe mag worden. Je kunt dit ritueel zelf indelen, maar een belangrijk algemeen punt is wel dat je geruime tijd voor het slapen gaan de lichten dimt en je omgeving donkerder maakt. Door licht blijft je lichaam namelijk cortisol aanmaken (waakhormoon), als het donker is stopt je lichaam daarmee en gaat het melatonine, (slaaphormoon) aanmaken waardoor je slaperig wordt. Dit fysiologische proces is overigens ook één van de belangrijkste redenen waarom we in de winter vaak veel vermoeider zijn of zelfs last hebben van een winter-dip. Daglicht heeft namelijk veel invloed, veel meer dan kunstlicht, en in de winter krijgt ons lichaam veel minder zon en daglicht.

Ontspanning
Eigenlijk is dit altijd belangrijk voor het slapen gaan, welk seizoen dan ook. Zorg dat je minimaal een uur voor het slapengaan iets ontspannends doet. Vraag niet teveel meer van je hersenen, anders draaien die nog op volle toeren als je in slaap wilt vallen. Vermijd computers, tv, werk, lichamelijke inspanning etc. Ga liever wat lezen, een muziekje luisteren, of neem een bad / douche.

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl