Foutje of drama

24-02-2014
Foutje of drama

Foutje of drama

Fout gemaakt op het werk, iets onhandig gezegd tegen een vriend. Voor welke van de volgende rampgedachten ben je gevoelig?

Ø  Bij mij gaat altijd alles mis

Ø  Ik moet aardig worden gevonden

Ø  Ik ben waardeloos

Ø  Ik ben een buitenbeentje

Ø  Uiteindelijk val ik door de mand

Ø  Ik ben saai

Ø  Ik ben een loser

Ø  Het komt niet goed met me

Ø  Als je niet voor me bent, ben je tegen me

Ø  Ik moet mij best doen om anderen van me te laten houden

Ø  Ik ben kwetsbaar

Ø  Mensen zien niet wat ik doe

Ø  Zonder succes geen geluk

Mensen die in een reactie op een vervelende gebeurtenis dit soort gedachten hebben, blijken vatbaarder voor somberheid, overspannenheid, depressie en een burn-out. Psychologen noemen zulke gedachten daarom “niet functionele leefregels”. Niet functioneel, omdat ze een akelig gevoel eerder versterken dan tegengaan.

De een haalt de schouders op na een tegenvaller. De ander raakt gestrest of in een dip. Het verschil? Beperkende leefregels, oftewel de “zie-je-wel-reflex”.

Van die dagen dat alles misgaat. De koffie valt om op belangrijke papieren, de trein heeft vertraging en een aardige collega doet ineens behoorlijk bot. Uit onderzoek is gebleken dat het geregeld onbenullige incidenten zijn die maken dat mensen down voelen. dat komt doordat op zulke momenten vaak de zie-je-wel-reflex optreedt.

Mensen denken dan bijvoorbeeld: “zie je wel, ik ben vreselijk onhandig”of “Zie je wel, ze mogen me niet”. Waarmee de negatieve gevoelens die ze misschien al hadden over hun zelf, nog eens worden versterkt. Eigenlijk hebben we allemaal wel een setje van die reflexen, punten waarop we wat kwetsbaar zijn. de meeste stammen uit onze kindertijd. Vaak zit er de stem van een afwijzende ouder achter, of levenservaringen die je toen opdeed.

Psychologen noemen deze reflexen ook wel leefregels, omdat ze ons in het dagelijks leven helpen snel betekenis te geven aan wat we meemaken. Over het algemeen is het handigom bijvoorbeeld je zo reacties van anderen van de mensen om je heen sneller kunt plaatsen, zoals: “O ja ze snappen mijn humor niet”of “O ja ik was weer te kort door de bocht”.

 

Een stappenplan van niet functionele leefregels naar functionele leefregels:

1.    Stel vast welke leefregel je dwarszit(zie bovenstaande rijtje als voorbeeld)

2.    Ga ervan uit dat deze leefregel er niet voor niets is. (voorheen was de regel zinvol. Vaak helpt het al om in te zien waarom je deze regel hebt eigengemaakt)

3.     Stel een leefregel die niet meer functioneel is, op de proef: keer het om.(zoek daarvoor een formulering die een goed gevoel geeft. Bijvoorbeeld: ik moet perfect zijn, kan dus worden: ik ben perfect)

4.     Formuleer de leefregel realistisch en positief. (schrijf die op en plak het papiertje ergens waar je het regelmatig ziet. Hoe vaker je de leefregel ziet, hoe meer het bij je blijft)

5.     Verwacht geen wonderen. (wees mild voor je zelf als je even weer in een oude leefregel stapt)

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl