Dipje hebben

09-08-2017
Dipje hebben

 

Voel je je vandaag niet zo super?

Soms voel je je gewoon wat minder
Je kunt nu eenmaal niet altijd het zonnetje in huis zijn. Soms zit je gewoon wat minder goed in je vel. Een slechte nacht, gedoe op je werk, geen inspiratie, saai weer en ga zo maar door. Stuk voor stuk zaken die je dag en je humeur kunnen beïnvloeden.

Het kan zijn dat je je ineens futloos voelt zonder dat je precies weet waarom. Het kan een samenloop van omstandigheden zijn, waardoor je geen precieze oorzaak kunt aanwijzen.

Wat de oorzaken ook zijn, vaak kun je jezelf beter voelen door actie te ondernemen. Blijf niet hangen in je vervelende bui, maar raap jezelf bij elkaar en ga iets positiefs ondernemen! De volgende stappen kunnen je helpen weer in een positieve stemming te komen.

1. Zoek uit waarom je je rot voelt
Wat zijn de redenen waardoor je je niet zo goed voelt? Pak een kladblok en schrijf de verschillende oorzaken op die je in de weg lijken te zitten. Het kan zijn dat je direct een duidelijke oorzaak kunt aanwijzen, maar het kunnen ook meerdere schijnbaar onbenullige dingen zijn.

Zodra je deze zaken hebt opgeschreven kun je er direct wat afstand van nemen. Je weet dan wat het is en je weet dat je een keus hebt of je er mee blijft zitten of er nu wat aan gaat doen of dat je los kan laten.

2. Accepteer dat je je rot mag voelen
Probeer niet te hard tegen je gevoel te vechten, maar accepteer dat je nu gewoon even niet zo lekker in je vel zit.  Als je accepteert dat je je vandaag gewoon niet optimaal voelt kom je tot rust. Het is niet erg om je eens minder te voelen. Het is zoals het is. Als je zin hebt om je humeur te verbeteren dan kun je dat proberen. Zo niet dan niet. Het is je eigen keuze!

3. Neem een rustmoment voor jezelf
Tijd voor jezelf kan een positieve impact hebben op je gevoel. Veel problemen en kwesties in je leven hebben te maken met andere mensen. Door tijd voor jezelf te nemen kun je tot jezelf komen. Doe iets wat jij leuk vindt. Vind je het fijn om te mediteren? Ga dan mediteren, en probeer de wereld om je heen helemaal los te laten.

4. Kom in beweging
Omdat ‘niet lekker in je vel zitten’ voornamelijk een psychische aangelegenheid is, kan het fijn zijn om juist lichamelijk aan de slag te gaan. Je lichaam en je gedachten hebben invloed op elkaar. Je krijgt lichamelijke klachten van mentale stress. Je kunt je andersom ook psychisch lekkerder voelen door in beweging te komen.

Tijdens het lichaamsbeweging (sport, dansen, wandelen enz) maakt je lichaam stofjes aan die je gelukkig zullen maken. Het is een soort natuurlijke shot van geluk. Je moet er echter wel even een halfuurtje voor werken! Door te sporten word je lichamelijk moe en ontspannen. Dit geeft een voldaan gevoel, en het helpt je bovendien dieper en vaster te slapen.

5. Verzorg je lichaam
Trek jezelf even terug in de badkamer voor een uitgebreid verzorgingsritueel. Door op een positieve manier met je lichaam bezig te zijn kom je lekkerder in je vel te zitten. Het helpt je je hoofd leeg te maken. De meeste mensen voelen zich heerlijk na een lekkere warme douche. Trek je lekkerste douchegel, gezichtsmasker, scrubgel en bodylotion uit de kast en geef je lijf de verzorging die het verdient.

6. Plan minder dan normaal
Geef je zelfvertrouwen een boost door minder te plannen dan normaal. Pak je takenlijst voor vandaag, en probeer het aantal taken hierop minimaal te halveren. Schrijf niet steeds méér op dan je kunt doen, maar juist minder. Je kunt je beter over jezelf voelen als je iets nuttigs hebt gedaan. Leg de lat niet te hoog, en beloon jezelf voor wat je bereikt hebt. Je kunt beter een takenlijst met drie relatief kleine taken helemaal afwerken, dan een grote takenlijst slechts gedeeltelijk gedaan krijgen.

Het afronden van taken geeft je voldoening. Je zelfvertrouwen krijgt een boost, waardoor je direct lekkerder in je vel zit. Wellicht geven deze kleine taken aanleiding tot het uitvoeren van andere taken. Stel niet te hoge eisen aan jezelf als je je niet lekker voelt.

7. Spreek iets leuks af

Door leuke dingen in het vooruitzicht te hebben geef je het leven meer glans. Het hoeft niet altijd geld te kosten, het moet leuk zijn. 

8. Doe een dutje
Misschien ben je gewoon moe? Slaaptekort heeft allerlei uitwerkingen op zowel je lichaam als je geest. Als je te weinig slaap hebt gehad dan is het moeilijk om geïnspireerd, vrolijk en sprankelend te blijven.

Kom je niet in slaap terwijl je wel moe bent? Dit ervaar je al voor een wat langere periode? Dan is er wat meer aan de hand dan een dipje.

Bij slaapproblemen Informeer  over onze behandeling " Slaap de Baas".  

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl