De Wetenschap duikt de ontspanning in.

16-06-2014

 

10 wetenschappelijk bewezen manieren om te ontspannen.

 

1. Luister naar het meest ontspannende lied ter wereld

Uit een onderzoek door stressspecialisten bleek dat het nummer Weightless door de band Marconi Union het best helpt om te ontspannen. Een continu ritme van 60 BPM (Beats Per Minute) zorgt ervoor dat je hersengolven en hartritme zich aanpassen aan het ritme.

 

2. Zoen met je geliefde

Volgens een Amerikaans onderzoek in 2009 komen bij het zoenen het hormoon oxytocine vrij. Waarom is dat nou goed nieuws? Oxytocine op zijn beurt bestrijdt het stresshormoon cortisol, en zorgt er dus voor dat je er na het zoenen een stuk meer ontspannen bij loopt.

 

3. Kijk een grappige film

Van lachen weten we al een tijdje dat we er gelukkiger van worden. Het zorgt er ook voor dat we minder last hebben van stress, wees dit onderzoek uit 2009 uit. Mensen die veel lachen, hebben minder cortisol in hun lichaam.

 

4. Ga naar een yoga les

Met yoga controleer je je ademhaling en breng je je lichaam in houdingen die je spieren ontspannen. Dit bestrijdt vermoeidheid, depressie en angst. In een onderzoek onder vijftig geneeskundestudenten ontdekten onderzoekers dat yoga tot betere examenresultaten leidt. De oorzaak hiervan werd gezocht in een hogere concentratie, lagere irritatieniveaus en een positievere kijk op het leven, allemaal als gevolg van het beoefenen van yoga.

 

5. Eet chocolade

40 gram donkere chocolade per dag helpt ons met stress om te gaan door 'vrolijke stoffen' in de hersenen aan te maken die bekend staan als bèta-endorfinen.

 

6. Leer jezelf een mentale "trigger" aan

Leer jezelf een routine aan om te ontspannen vlak voor een activiteit die stress veroorzaakt. Als routine mag je zelf iets kiezen waar je lekker ontspannen van raakt. Een warm bad, even naar muziek luisteren, op een bankje zitten in het park, noem maar op.

 

7. Neem een huisdier

Mensen met huisdieren hebben een lagere bloeddruk en vinden troost in de aanwezigheid van hun hond of poes.

 

8. Neem een borrel

Overdrijf het niet. Drink je te veel, dan slaap je juist minder goed 's nachts. Maar het is aangetoond dat een klein borreltje (of twee) ervoor zorgt dat je stressniveau omlaag gaat.

 

9. Pak een kauwgumpje

Veel simpeler gaat het niet worden. Uit onderzoek blijkt dat het kauwen van kauwgum goed is tegen stress en je concentratie verhoogt. Het verlaagt namelijk de hoeveelheid cortisol in je speeksel, en dan weet je inmiddels genoeg.

 

10. Negeer je telefoon

Volgens onderzoek van de British Psychological Society raken mensen ontzettend in de stress van het constant checken van hun telefoon. Voor werk gerelateerde zaken is het prima; het gaat juist fout als je blijft checken voor persoonlijke berichten. Mensen raken hiervan in de stress omdat ze zich genoodzaakt voelen om constant op de hoogte te blijven van wat er in hun sociale leven gebeurt

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl