Ben je stressbestendig of stressgevoelig?

20-07-2013

 

Hoe komt het eigenlijk dat sommige mensen beter tegen stress kunnen dan andere?

Er zijn 'stressbestendige' en 'stressgevoelige' mensen. Volgens het draaglast/draagkracht model verschillen mensen individueel in hun mogelijkheden (draagkracht) om allerlei vervelende situaties en gebeurtenissen (draaglast) het hoofd te bieden. Draagkracht bestaat uit persoonlijke vaardigheden, omgangsstijl, lichamelijke conditie en de mate van sociale steun.

Zowel de draagkracht als de draaglast kunnen sterk verschillen per persoon. In het ideale geval  is er sprake van een evenwichtige situatie.

Wat maakt dat mensen gebeurtenissen als stressvol ervaren?

Mensen ervaren stress als iets dat ze waarnemen als bedreigend voor hun geestelijke of lichamelijk welbevinden. Het gaat er dan om, hoe je een bepaalde gebeurtenis beleeft.

Stressvolle gedragspatronen:

  • Fanatiek perfectionisme. Alles moet perfect zijn en fouten zijn een teken van zwakte.
  • Rampdenken. Voortdurend denken over mogelijke rampen die zich zouden kunnen voortdoen. Als er iets mis gaat, loopt in de fantasie meteen alles mis.
  • Lage frustratiedrempel. Weinig tot niets kunnen verdragen. Zodra er kritiek of tegenslag is, klagen of ermee stoppen.
  • Allemansvriend willen zijn. Alles en iedereen te vriend willen houden, altijd aardig gevonden willen worden. Dat dit nooit zal lukken, moge duidelijk zijn. Daarachter zit vaak een angst om niet geaccepteerd te worden schuil.
  • Eisen stellen aan anderen en de wereld. De wereld en andere mensen moeten zich aan bepaalde (zelfbedachte) regels houden.

Deze gedragspatronen kosten onnodig veel energie. Wellicht herken je eigen of andermans gedrag in deze patronen?

Tegenover gedragspatronen die stress opleveren, staan constructieve gedragspatronen. Deze werken juist stressverminderend. Als deze constructieve patronen nog niet aanwezig zijn, kunnen ze door oefening  worden aangeleerd.

  • Tel je zegeningen. Het is beter om tevreden te zijn met wat je hebt, dan ontevreden met wat je niet hebt.
  • Bescherm je zelf tegen negatieve energie. Daardoor blijf je de baas over jezelf en laat je je niet teveel beïnvloeden. Zo kunnen kwaadwillende mensen je niet op de kast krijgen.
  • Gebruik irritatie als motivatie. Zie dingen waar je je aan ergert als een manier om geestelijk te groeien, blijkbaar kun je nog niet alles accepteren.
  • Leer accepteren. Het gaat niet altijd zoals je zelf wilt.
  • Leer vaker nee zeggen. Zo stel je grenzen aan de omgeving.
Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl