6 tekenen dat je meer slaap nodig hebt

25-09-2013

6 tekenen dat je meer slaap nodig hebt


Leer of te weinig slaapt je belemmert om optimaal te presteren.
Slaap is net zo'n essentiële levensbehoefte als eten. De kans dat je inkort op (rust)tijd in bed is echter aanzienlijk groter dan dat je het middagmaal overslaat. Chronisch slaaptekort kan leiden tot veel gezondheidsproblemen. Daarom is het belangrijk te weten of jij genoeg uurtjes in bed doorbrengt - slapend.

 
1. Je hebt geen trek in lunch
Te weinig slaap kan ervoor zorgen dat je constant meer wilt eten of juist helemaal geen eetlust hebt. Het schopt je interne klok en daarmee je gevoelens in de war - dé reden dat veel mensen aankomen of afvallen in periodes van slapeloosheid.


2. Je hebt de afgelopen vijf minuten naar drie andere websites gekeken en je e-mail tweemaal gecheckt
Nee, je hebt waarschijnlijk geen aandachtsproblemen. Of je nu een snelle mail wilt tikken of wiskundige vergelijkingen wilt oplossen: een tekort aan slaap kan concentreren tot een onmogelijke taak maken.


3. Je kunt je niet herinneren waar je je autosleutels hebt gelaten
Je hersenen hebben slaap nodig om op te frissen en te herstellen. Zonder rust kan je korte termijn geheugen van mindere kwaliteit zijn. Daarom weegt een avondje doorhalen om betere resultaten te behalen bijna nooit op tegen wat uurtjes kwaliteitsslaap.


4. Je kunt geen conversatie onderhouden
Met slaapgebrek een gesprek aangaan kan je maar moeizaam de aandacht bij het verhaal houden. Geregeld zal je navraag moeten doen waar het over gaat.


5. Je zit versuft achter het stuur
Misschien staar je af en toe glazig naar het scherm voor je, maar als je vecht om wakker te blijven in de auto - of als je andere taken doet waarbij je leven op het spel kan staan - ben je niet alleen verveelt. Je hebt meer slaap nodig. Cafeïnehoudende drankjes, snoeiharde muziek of het raam wagenwijd open (in januari) kunnen je korte tijd bij de les houden, maar het houdt je niet lang fris.


6. Je voelt je ziek - en je bent nooit ziek
Je immuunsysteem repareert en sterkt aan terwijl je slaapt. In plaats van extra vitaminen op het menu, rooster je minstens zeven uur slaap in per nacht om gezond te blijven het hele jaar door.

Ontspanning Stop de stress! Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl