Even je hoofd leeg

09-07-2018
Even je hoofd leeg

Heb je last van een vol hoofd en kom je daardoor niet tot rust? Er zijn eenvoudige methodes die je kunnen helpen om weer rust te ervaren. 


Een vol hoofd kost veel energie

Wanneer je constant rondloopt met een hoofd dat vol zit met problemen, goede ideeën, nutteloze gedachtes of vervelende overdenkingen word je moe. Gedachten kosten je energie, en wanneer je je gedachtes niet onder controle kunt krijgen kan het zijn dat je op den duur gestrest, lusteloos en moe wordt.

Je eigen gedachtes onder controle krijgen is een kunst. De ene keer is het lastiger dan de andere keer. Toch is het belangrijk dat je je hoofd in drukke tijden regelmatig leeg maakt.

Met een leeg hoofd kun je beter ontspannen en voorkom je gevoelens van stress. De onderstaande methodes zijn eenvoudig uit te voeren en helpen je op weg naar een leger hoofd!

 

1. Braindump

Een braindump, ook wel een mindmap genoemd, kan je helpen om inzicht te krijgen in je eigen gedachten. Je kunt het razendsnel doen en het enige wat je nodig hebt is pen en papier.

Hoewel het simpel klinkt is het zeker een verschil tussen gedachten in je hoofd en gedachten op papier. Gedachten in je hoofd zijn namelijk chaotisch. Gedachten op papier zijn overzichtelijk en geordend.

Een braindump starten is heel eenvoudig. Wij zijn voorstander van starten in het midden. Leg het vel papier horizontaal voor je en schrijf in het midden een thema op bijvoorbeeld rust. Vervolgens springen er één voor één gedachten bij je op. Deze schrijf je in een circel rondom het midden. De volgorde maakt niet uit, je wilt gewoon alles uit je hoofd schrijven.

Zodra je denkt dat je alles hebt moet je niet stoppen. Tijdens braindumps komt er namelijk vaak nog een ‘tweede golf’ aan gedachtes. Zodra je voelt dat je alles op papier hebt kun je eenvoudig zaken met elkaar verbinden of groeperen.

Zo kun je er snel achter komen dat bijvoorbeeld een probleem op je werk stress bij je veroorzaakt en dat je dit snel aan moet pakken om weer in balans te komen. 

 

2. Zoek afleiding

Soms zit je hoofd vol met zaken die je er niet zo eenvoudig uit kunt ‘schrijven’. Wanneer iemand in je familie ernstig ziek is of wanneer je kind problemen heeft op school bijvoorbeeld. 

Wanneer je jezelf even in een andere omgeving plaatst kan dat je helpen je gedachten los te laten en weer wat rust te vinden. Ga bijvoorbeeld lekker de natuur in of ga sporten. Doe iets wat je al een tijdje niet meer hebt gedaan en waar je plezier in hebt.

Leuke dingen om te ondernemen zijn bijvoorbeeld het bezoeken van een spa met een goede vriend(in), hardlopen, zwemmen, jezelf laten masseren, een lekker kuurtje in de badkamer nemen of gewoon beginnen in een geweldig boek. Vul je hoofd met nieuwe, leuke gedachten en geef jezelf de kans om alles een plaatsje te geven.

 

3. Begin met mediteren

Het wordt vaak aanbevolen en het is echt een hele effectieve manier om je hoofd leger te maken. Het is voor veel mensen alleen niet zo makkelijk als het lijkt. Hoe onrustiger je je voelt, des te lastiger het is om te mediteren.

Als je met meditatie je hoofd leeg wilt maken moet je weten dat je het minimaal 20 minuten vol moet houden om resultaat te merken. In de eerste minuten zal je hoofd namelijk juist volstromen met gedachten en zal het lastig zijn om ze los te laten en je op je ademhaling te blijven focussen. Na zo’n 20 minuten zal je echter merken dat de gedachten gaan liggen en dat je meer rust zult vinden. Het kan zelfs zijn dat je op dit moment emotioneel wordt omdat gevoelens de kans krijgen om door te breken.

 

4. Zet alles in perspectief

Zet je leven in verbeelding eens op een tijdlijn. De lijn begint bij je geboorte en eindigt bij je overlijden. Ergens daar tussenin bevind jij je nu. Als je je leven zo van een afstandje bekijkt, hoe belangrijk zijn de problemen die je nu hebt dan eigenlijk nog?

Door je problemen in een breder perspectief te zetten kun je ze van een afstandje bekijken. Je ziet ineens dat je al vaker voor dit probleem hebt gestaan of dat je dit in de toekomst nog vaak mee zult maken. Het kan ervoor zorgen dat je je vervelende gedachten ineens niet meer zo serieus neemt. 

 

5. Schrijf je gedachten van je af

Schrijven is altijd al een enorm therapeutische bezigheid geweest. Door te schrijven dwing je jezelf namelijk om je gedachten op een bepaalde manier te ordenen. Vaak kom je tijdens het schrijven tot bepaalde conclusies, of juist als je het later terug leest.

Schrijven in een eigen dagboek of weblog kan je helpen orde te scheppen in de chaos in je hoofd. Bedenk vooral dat je problemen en gedachten van je af schrijven een oefening is voor jezelf. De zinnen hoeven niet perfect te zijn en het verhaal hoeft geen samenhang te hebben. Schrijf gewoon lekker.

Ga zitten en schrijf een kwartier lang over wat je voelt en denkt, dat kan een enorm verschil maken. 

 

6. Praat met mensen die willen luisteren

In je omgeving heb je vast mensen die naar je willen luisteren. Van die goede vrienden of familieleden die gewoon altijd een ‘luisterend oor’ zijn wanneer je dat nodig hebt. Ga met zo’n persoon lekker iets drinken of maak een lange wandeling en praat over alles wat je bezighoudt.

Door over je gedachten te praten worden ze duidelijker voor jezelf. Bovendien lucht het gewoon lekker op om even alles eruit te gooien. De andere persoon hoeft vaak niet eens iets te zeggen, het voelt gewoon direct goed. Sterker nog, het kan heel goed dat je zelf tot belangrijke conclusies komt terwijl je aan het praten bent. Praten is namelijk net zo effectief als schrijven.

Ontspanning Stop de stress! Powered by CMSfabriek